Religie

De serieuzere onderwerpen. Hier geen gezever!

Religie

Berichtdoor qwaxo » do 09 sep 2010, 13:18

Zijn er anno 2010 eigenlijk nog gelovigen onder ons?

Persoonlijk geloof ik niet echt in een soort godskracht. Ik zoek m'n eigen weg en probeer gewoon zo goed mogelijk te handelen naar eigen oordeel. Ik heb er echt geen behoefte aan steun te zoeken bij "God".

Als je dan de situatie hier in België bekijkt, vind ik de katholieke kerk echt gewoon een achterhaald instituut. Van oude mensen die niet beter weten snap ik nog wel dat ze naar de kerk gaan ofzo, maar een ruimdenkend iemand die niet afhankelijk is zou toch beter moeten weten. In het buitenland heb je nog veel andere Christenen dan enkel de rooms katholieke zoals bij ons waar ik iets meer respect voor kan opbrengen, maar ik blijf het mensen vinden die onvoldoende voor zichzelf kunnen denken en dan maar elders steun zoeken.
Afbeelding
qwaxo
Europese Topper
Europese Topper

Religie

Google Adsense

Google Adsense

Re: Religie

Berichtdoor erdeebee » do 09 sep 2010, 13:21

Ik ken nog wel iemand... Deze zin zegt wel genoeg zeker? Ik ken meer atheïsten/agnosten/ongelovigen dan ik Rooms-Katholieken ken.
Afbeelding

Afbeelding
erdeebee
Legende
Legende

Football Manager: Ja
Football Manager Live: Nee

Berichtdoor SgtPepper » do 09 sep 2010, 13:28

Ik ken een aantal mensen die praktischerend katholiek zijn. Een van die mensen heeft Belgie nu verlaten voor een nieuw leven in England te beginnen. Maar ze is met haar gezin ook in England bij de Father gaan praten en daar heeft die gemeenschap haar meteen ook in de armen genomen en geholpen. Persoonlijk vind ik dat ook wel zeer mooi en vind ik dat ook sterk. Zeker in een gemeenschap waar we nu in leven.

Voor de rest ken/kende ik een hele groep Islamieten, waarvoor ik evenwel respect voor heb. Al staat de koran op mijn te-lezen lijst van boeken. Aangezien ik nu toch eens wilw eten wat er in staat. Nu mijn vriendin heeft daar al veel over geleerd en die zegt me toch dat er veel onzin op de TV wordt weergegeven van de Islam. Maar persoonlijk vind ik dat ook een zeer sterke religie. Je hoeft maar eens de ramadam te bekijken wat die daarbij doen. Bijzonder sterk vind ik zelf.

Voor de rest, zelf heb ik niet echt iets van ik ben dit of dat. Maar ik ben er niet echt opzoek naar. Ik geloof in de wetenschap, maar ik kan ook mensen begrijpen die zeggen dat ons leven gepland is. Niet zozeer dat er een echte god is maar goed.
Prince George: Someone said I had the wit and intellect of a donkey.
Blackadder: Oh, an absurd suggestion sir, unless it was a particularly stupid donkey.

!!!Schrijf je in voor DE WEERWOLVEN VAN WAKKERDAM in het games forum!!!
SgtPepper
International
International

Berichtdoor qwaxo » do 09 sep 2010, 13:36

SgtPepper schreef:Ik ken een aantal mensen die praktischerend katholiek zijn. Een van die mensen heeft Belgie nu verlaten voor een nieuw leven in England te beginnen. Maar ze is met haar gezin ook in England bij de Father gaan praten en daar heeft die gemeenschap haar meteen ook in de armen genomen en geholpen. Persoonlijk vind ik dat ook wel zeer mooi en vind ik dat ook sterk. Zeker in een gemeenschap waar we nu in leven.

T goh ja, persoonlijk zou ik er geen behoefte aan hebben om direct steun te gaan zoeken, maar als je dat nodig hebt is dat mooi ja. Daarom ook dat ik godsdienst cru gesteld precies iets voor afhankelijken vind. Mensen die het niet alleen kunnen.

En bij zo'n gemeenschappen moet ja natuurlijk altijd opletten. Er zijn zat verhalen te vinden van gemeenschappen die mooie verhaaltjes verkopen maar waar de werkelijkheid heel anders is. Maar als die vrienden zelf tevreden is zal het wel goed zijn zeker.

SgtPepper schreef:Voor de rest ken/kende ik een hele groep Islamieten, waarvoor ik evenwel respect voor heb. Al staat de koran op mijn te-lezen lijst van boeken. Aangezien ik nu toch eens wilw eten wat er in staat. Nu mijn vriendin heeft daar al veel over geleerd en die zegt me toch dat er veel onzin op de TV wordt weergegeven van de Islam. Maar persoonlijk vind ik dat ook een zeer sterke religie. Je hoeft maar eens de ramadam te bekijken wat die daarbij doen. Bijzonder sterk vind ik zelf.

Ik vind het ook wel sterk dat je zo'n dingen overhebt voor je godsdienst , dat moet je inderdaad kunnen. Maar is daarom de godsdienst op zich sterk?
Afbeelding
qwaxo
Europese Topper
Europese Topper

Berichtdoor ThomasDB123 » do 09 sep 2010, 13:54

Ik heb een vriend die je gelovig kan noemen, en zijn naam is Abdallah. Dus ja, het is een moslim.

Maar ik noem het toch maar een semi-moslim, wat ik wil zeggen is dat hij gelovig is als het hem past :)
Hij zal niet wegblijven van alcohol of zelfs varkensvlees, en eerlijk gezegd vind ik dat goed zo.
Je moet je geloof in iets zelf kunnen in goede banen leiden, en niet blind een boek volgen.

Zelf ben ik niet gelovig, andere vrienden ook niet. De katholieke kerk zit al lang voorbij zijn toppunt, en waarschijnlijk zelfs bijna aan zijn dieptepunt. Als het zelfs dat al niet gepasseerd is. Ik denk niet dat bij de westerse mensen er nog nood is aan geloof of god.
Afbeelding
Afbeelding
ThomasDB123
Basisspeler
Basisspeler

Berichtdoor qwaxo » do 09 sep 2010, 13:58

ThomasDB123 schreef:Ik denk niet dat bij de westerse mensen er nog nood is aan geloof of god.

Daar zou je je toch nog eens serieus in kunnen vergissen denk ik. Door de komst van het internet zal het in de toekomst serieus blijven dalen zoals dat nu al bij jongeren het geval is, maar er zal toch altijd een grote groep gelovigen blijven bestaan.
Afbeelding
qwaxo
Europese Topper
Europese Topper

Berichtdoor erdeebee » do 09 sep 2010, 14:01

Denk eens aan de Wereldjongerendagen... In 2005 waren daar meer dan een miljoen jongeren aanwezig! Allemaal gelovigen van over heel de wereld. En dat zijn dan maar de jongeren.
Afbeelding

Afbeelding
erdeebee
Legende
Legende

Berichtdoor SgtPepper » do 09 sep 2010, 14:06

erdeebee schreef:Denk eens aan de Wereldjongerendagen... In 2005 waren daar meer dan een miljoen jongeren aanwezig! Allemaal gelovigen van over heel de wereld. En dat zijn dan maar de jongeren.

Ook een grote Belgische delegatie trouwens.

@Qwaxo: Het geloof er in maakt het sterk. Ook de hierarchie die ontstaat vanuit het geloof vind ik sterk. Ben vorige zomer bijna twee weken naar Marokko gegaan. Ook tijdens de ramadam en ja het is gewoon knap hoe die religie leeft.
Blackadder: Oh, an absurd suggestion sir, unless it was a particularly stupid donkey.

SgtPepper
International
International

Berichtdoor smetje » do 09 sep 2010, 14:57

We hebben hier al eens zo een topic gehad en dus zullen velen al weten dat ik moslim ben.

Mijn ouders waren niet praktiserend katholiek, ik ben gedoopt, heb mijn communie gedaan, ... Ik ben altijd gelovig geweest, maar voelde me toch niet 100% binnen het katholieke geloof. In 2002 heb ik dan de islam leren kennen. Ik heb mij hierin meer verdiept en in 2003 heb ik mij bekeerd tot de islam. Ik ben praktiserend moslim (ik bid 5 maal per dag, eet halal, drink geen alcohol, ...) en beoefen mijn geloof zoals het volgens mij moet: gematigd en met gezond verstand.

Ik doe natuurlijk ook mee aan de ramadan, die vandaag aan zijn laatste dag voor dit jaar toe is. Morgen vieren wij het suikerfeest.

In het vorige religie topic heb ik meer uitleg gegeven en zijn er ook vragen gekomen. Ik ga hier dus niet alles herhalen, maar als er vragen zijn, stel je ze maar. Ik zal met plezier (proberen) antwoorden.
Afbeelding

Afbeelding
smetje
Wereld Topper
Wereld Topper

Berichtdoor ThomasDB123 » do 09 sep 2010, 15:04

qwaxo schreef:
ThomasDB123 schreef:Ik denk niet dat bij de westerse mensen er nog nood is aan geloof of god.

Daar zou je je toch nog eens serieus in kunnen vergissen denk ik. Door de komst van het internet zal het in de toekomst serieus blijven dalen zoals dat nu al bij jongeren het geval is, maar er zal toch altijd een grote groep gelovigen blijven bestaan.

Je hebt gelijk, ik heb me wat slecht verwoord. Wat ik eigenlijk wou zeggen dat het inderdaad toch minder wordt en er niet meteen een heropflakkering moet verwacht worden. Maar er zal inderdaad wel een groep blijven die gelooft.

My mistake ;)
Afbeelding
Afbeelding
ThomasDB123
Basisspeler
Basisspeler

Berichtdoor erdeebee » do 09 sep 2010, 15:14

Ik wist dat je moslim was, maar het vorige topic heb ik precies wel gemist.

Ik heb echter twee vragen: Hoe reageerde uw familie? Beoefent uw vrouw ook de islam?
Afbeelding

Afbeelding
erdeebee
Legende
Legende

Berichtdoor smetje » do 09 sep 2010, 15:28

SgtPepper schreef:Al staat de koran op mijn te-lezen lijst van boeken. Aangezien ik nu toch eens wilw eten wat er in staat. Nu mijn vriendin heeft daar al veel over geleerd en die zegt me toch dat er veel onzin op de TV wordt weergegeven van de Islam.

Ik vind het tof om te horen dat je de Koran eens wil lezen. Zorg wel dat je een betrouwbare vertaling leest. Een tijd terug was er eens een gratis Koran bij de Standaard, maar dit is versie met een aantal vertaalfouten in die een verkeerd beeld geven. Zo staat daar bv. ergens iets in dat blauwogige mensen onbetrouwbaar zijn, terwijl dit totaal niet klopt met wat er zou moeten staan.

Wat die onzin op tv en in de media betreft, heb je overschot van gelijk. Daarover heb ik al veel discussies gehad.
Afbeelding

Afbeelding
smetje
Wereld Topper
Wereld Topper

Berichtdoor smetje » do 09 sep 2010, 15:31

erdeebee schreef:Ik heb echter twee vragen: Hoe reageerde uw familie? Beoefent uw vrouw ook de islam?

In het begin waren mijn ouders niet tevreden en zijn er heel wat discussies/ruzies geweest. Ook anderen in de familie hadden hun bedenkingen. Maar ondertussen hebben ze het allemaal aanvaard en is dat geen issue meer.

Mijn vrouw is Marokkaanse en beoefent ook de islam.
Afbeelding

Afbeelding
smetje
Wereld Topper
Wereld Topper

Berichtdoor erdeebee » do 09 sep 2010, 15:58

Ben je samen met een moslima omdat je moslim bent of ben je moslim omdat zij moslima is?
Afbeelding

Afbeelding
erdeebee
Legende
Legende

Berichtdoor smetje » do 09 sep 2010, 16:33

erdeebee schreef:Ben je samen met een moslima omdat je moslim bent of ben je moslim omdat zij moslima is?

Ik ben met een moslima omdat ik moslim ben.

Iemand die moslim is enkel en alleen omdat hij met een moslima is, zal het volgens mij nooit volhouden. Zoiets moet je doen voor jezelf omdat je het zelf wil en niet voor iemand anders.
Afbeelding

Afbeelding
smetje
Wereld Topper
Wereld Topper

Berichtdoor SgtPepper » do 09 sep 2010, 16:51

smetje schreef:
SgtPepper schreef:Al staat de koran op mijn te-lezen lijst van boeken. Aangezien ik nu toch eens wilw eten wat er in staat. Nu mijn vriendin heeft daar al veel over geleerd en die zegt me toch dat er veel onzin op de TV wordt weergegeven van de Islam.

Ik vind het tof om te horen dat je de Koran eens wil lezen. Zorg wel dat je een betrouwbare vertaling leest. Een tijd terug was er eens een gratis Koran bij de Standaard, maar dit is versie met een aantal vertaalfouten in die een verkeerd beeld geven. Zo staat daar bv. ergens iets in dat blauwogige mensen onbetrouwbaar zijn, terwijl dit totaal niet klopt met wat er zou moeten staan.

Wat die onzin op tv en in de media betreft, heb je overschot van gelijk. Daarover heb ik al veel discussies gehad.

Welke raad je me dan aan? ;-)

SgtPepper
International
International

Berichtdoor digifredje » do 09 sep 2010, 19:19

De meeste mensen zullen ondertussen wel weten dat ik overtuigd en "praktiserend" atheïst ben.

Let op, ik heb wel een zeer grote interesse in geloof en religie en ik lees er veel boeken over.
Vroeger was ik trouwens evangelisch Christen en daarna tot over een goed jaar agnost.
Afbeelding
Afbeelding
digifredje
International
International

Berichtdoor Fingon » do 09 sep 2010, 19:29

Blij te zien dat er toch nog gelovigen of tenminste mensen zijn die niets er tegen hebben an sich. Persoonlijk ben ik niet gelovig maar ik sluit niet uit dat er een 'God' is of iets dat er in de buurt komt. Verder blijf ik bij het principe dat iedereen mag geloven wat hij wil zolang er in die godsdiensten geen haat wordt gepredikt tegen volkeren/andere godsdiensten etc. De ene godsdienst die de andere ongelovigen of iets dergelijks noemt vind ik zowat het hoogtepunt der hypocrisie. Dusja, iedereen mag geloven/zeggen wat hij wil zolang hij respect toont voor anderen. Atheïsten die godsdiensten beschuldigen van dit en dat en gelovigen uitmaken, storen me persoonlijk zelfs nog meer dan fundamentalistische gelovigen. Atheïsten zouden moeten weten dat het weigeren van het respecteren van andermans mening exact een punt is waarvan ze godsdienst beschuldigen.

Just my two cents.
Afbeelding
Fingon
Rotatiespeler
Rotatiespeler

Berichtdoor Stef » do 09 sep 2010, 19:59

Ik geloof en ik geloof niet. Ik geloof niet in een god, in een schepper,.. Daarvoor ben ik te rationeel ingesteld. Maar ik geloof wel in het lot. Alles gebeurt om een reden, achter het ene zit het andere, maar daar kom je pas achter als het zover is.. In zo'n dingen ben ik meer emotioneel ingesteld, hebben mijn emoties meer de bovenhand..

Anderszijds heb ik veel respect voor alle godsdiensten. Behalve voor het Christendom, ze hebben in de Middeleeuwen veel te veel paniek gezaait en teveel geoverheerst waardoor we een lange tijd stil stonden. 'Gelukkig' is die tijd nu voorbij, al vind ik het toch jammer dat we op zo'n dieptepunt zitten ivm verkrachtingen, en andere.. Dan ben ik bijna zeker dat dit ook zo was in de Middeleeuwen.. En waarschijnlijk nog erger.

Mijn grootste respect heb ik dan voor Boedhisten. Ze geloven in een god, maar die staat niet centraal. Ook hun levenswijze vind ik enorm sterk..
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

"We've got to get better," I said, "It's all in your head."
Stef
Europese Topper
Europese Topper

Berichtdoor rtsrobintje » do 09 sep 2010, 20:34

Ik geloof wel in iets, maar niet echt in een of andere religie.

Ik ken ook enkele mensen die geloven en naar de kerk gaan, in Finland heb ik zo heel even in een katholiek gezin gezeten en ook toen ik in de VS was waren we te gast bij gastgezinnen waarvan de meerderheid Mormoon was (of de Church of Jesus of the Latter-Day Saints). Daar heb ik al gesprekken gehad over verschillen in mijn geloof en hun geloof. Ik was positief verrast door de mormonen en hun openheid tegenover andere religies. Daardoor heb ik van hen ook wat geleerd over hun geloof.

Maar zelf echt geloven in een bepaalde God doe ik niet. Ik heb dan ook respect voor alle andere godsdiensten, zoalng het binnen de perken blijft ( en hierbij denk ik aan terreuraanslagen, maar ook aan de kruistochten bijvoorbeeld )
rtsrobintje
International
International

Volgende

Keer terug naar Even serieus