Evolutie(theorie)

De serieuzere onderwerpen. Hier geen gezever!

Evolutie(theorie)

Berichtdoor digifredje » vr 10 sep 2010, 09:36

Naar aanleiding van een aanhaling in het "Religie"-topic, open ik dit "evolutie" topic. Ik ben nogal thuis in de materie en antwoord graag jullie vragen (in het mate van het mogelijke).
Geen idee of dit topic succes zal hebben, anders sluit ik het weer, maar als ik bijvoorbeeld naar "De school van Lukaku" kijk en zie hoe slecht het gesteld is met de kennis van de jeugd over evolutie of hoe ze het zelf ontkennen, dan denk ik dat er nog veel werk aan de winkel is.
Afbeelding
Afbeelding
digifredje
International
International

Football Manager: Ja
Football Manager Live: Nee

Evolutie(theorie)

Google Adsense

Google Adsense

Re: Evolutie(theorie)

Berichtdoor sandwish » vr 10 sep 2010, 11:17

Tja evolutie zal er wel altijd zijn zeker? In alles dat je je kan voorstellen zit evolutie. Ik geloof dan ook dat we van de apen afstammen en niet zoals Lukaku zijn klasgenootje van de vissen :)
C:-) De wet is de wet en ik kijk er op toe dat deze gevolgd wordt C:-)
sandwish
Europese Topper
Europese Topper

Berichtdoor Nameci » vr 10 sep 2010, 11:56

digifredje schreef:Geen idee of dit topic succes zal hebben, anders sluit ik het weer, maar als ik bijvoorbeeld naar "De school van Lukaku" kijk en zie hoe slecht het gesteld is met de kennis van de jeugd over evolutie of hoe ze het zelf ontkennen, dan denk ik dat er nog veel werk aan de winkel is.

Het gaat niet echt om kennis denk ik. Ze krijgen die lessen over evolutie wel, ze geloven het gewoon niet. Als je opgevoed bent als christen/moslim is het niet meer dan logisch dat je de evolutietheorie verwerpt.
Afbeelding
Nameci
International
International

Berichtdoor Piussi » vr 10 sep 2010, 12:25

Is uiteindelijk niet alles gestart in de zee? Als ik mijn lessen goed ken :p
Afbeelding
Afbeelding
Piussi
International
International

Berichtdoor digifredje » vr 10 sep 2010, 13:13

sandwish schreef:Tja evolutie zal er wel altijd zijn zeker? In alles dat je je kan voorstellen zit evolutie. Ik geloof dan ook dat we van de apen afstammen en niet zoals Lukaku zijn klasgenootje van de vissen :)

Ik moet je ontgoochelen. We stammen wel degelijk af van dieren die in het water leefden.
Het leven is hoogstwaarschijnlijk ontstaan in het water.

Trouwens, over het ontstaan van het leven is nog geen zekerheid.
Er zijn 3 grote strekking:

Abiogenese: het leven is ontstaan uit een soort oersoep op aarde.
God: God heeft het leven geschapen
Panspermia: leven op aarde is ontstaan via buitenaf (al verlegd dat uiteraard gewoon het probleem)

Maar evolutie begint pas na het ontstaan van leven en zegt niets over het ontstaan van het leven zelf.
Afbeelding
Afbeelding
digifredje
International
International

Berichtdoor Piussi » vr 10 sep 2010, 13:16

Ik vraag me steeds af waarom mensen altijd willen denken dat het leven hier ontstaan is door iets van buiten af. Dat verlegt idd gewoon het probleem.. Ik heb er ook problemen mee dat de meeste mensen denken dat op sommige planeten geen leven kan zijn omwille van de omstandigheden.. Buitenaards leven kan toch evengoed andere dingen nodig hebben? Maar dat is weer een andere discussie eigenlijk :)
Afbeelding
Afbeelding
Piussi
International
International

Berichtdoor Nameci » vr 10 sep 2010, 13:34

Het wordt altijd zo onnozel voorgesteld. Tis niet alsof het vis -> mens in een stap is he...

Eerder Vis -> Vis -> Vis -> Vis -> Vis met vinnen die op poten trekken -> Amfibie -> (...) -> Reptiel -> (...) -> Zoogdier -> (...) -> Aap -> Mensaap -> Mens, en dan nog is het supersimpel voorgesteld op die manier :)
Afbeelding
Nameci
International
International

Berichtdoor digifredje » vr 10 sep 2010, 13:36

Grappig hoe die googleAds zich automatisch aanpassen aan het topic:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
digifredje
International
International

Berichtdoor Nameci » vr 10 sep 2010, 13:39

digifredje schreef:Grappig hoe die googleAds zich automatisch aanpassen aan het topic:

grappig of ziekelijk? :)

Op facebook is er ondertussen ook al een soort gezichtsherkenning. Je hoeft maar een foto toevoegen en facebook geeft (op basis van andere foto's) suggesties over wie erop staat en vraagt om die personen te taggen.

Sorry voor offtopic :D
Afbeelding
Nameci
International
International

Berichtdoor qwaxo » vr 10 sep 2010, 15:11

Eigenlijk is het jammer dat er hier geen overtuigd christen op het forum zit. Ik heb eens een discussie kunnen volgen tussen een christen en een niet-christen over de evolutietheorie. Man man, je houdt het niet voor mogelijk met welke argumenten die allemaal komen aanzetten om maar aan te tonen dat hun fabeltje het echte scheppingsverhaal is. (moest er toch iemand zijn, sorry voor mijn denigrerende toon, maar ik denk er nu eenmaal zo over)

Mijn vraag aan smetje uit het andere topic kan hier eigenlijk ook geplaatst worden: hoe staat de islam eigenlijk tegenover de evolutietheorie? Net als de meeste godsdiensten zullen die ook wel een eigen scheppingsverhaal hebben zerker? Indien ja, geloof je dat?
Afbeelding
qwaxo
Europese Topper
Europese Topper

Berichtdoor digifredje » vr 10 sep 2010, 15:18

qwaxo schreef:Eigenlijk is het jammer dat er hier geen overtuigd christen op het forum zit. Ik heb eens een discussie kunnen volgen tussen een christen en een niet-christen over de evolutietheorie. Man man, je houdt het niet voor mogelijk met welke argumenten die allemaal komen aanzetten om maar aan te tonen dat hun fabeltje het echte scheppingsverhaal is. (moest er toch iemand zijn, sorry voor mijn denigrerende toon, maar ik denk er nu eenmaal zo over)

Mijn vraag aan smetje uit het andere topic kan hier eigenlijk ook geplaatst worden: hoe staat de islam eigenlijk tegenover de evolutietheorie? Net als de meeste godsdiensten zullen die ook wel een eigen scheppingsverhaal hebben zerker? Indien ja, geloof je dat?

Als ik me niet vergis is hun scheppingsverhaal hetzelfde als het onze, aangezien Adam ook bij hen de eerste mens was.
Of smetje ook gelooft in het scheppingsverhaal en de jonge aarde kan enkel hij op antwoorden. Ik ken bijvoorbeeld ook moslims die beseffen dat de aarde 4,5 miljard oud is en de evolutie een feit is.

Ik heb dikwijls discussies met mensen die ik ken van vroeger toen ik ook christen was en inderdaad, die discussies zijn heel "geanimeerd".
Afbeelding
Afbeelding
digifredje
International
International

Berichtdoor _Makke_ » zo 12 sep 2010, 22:07

qwaxo schreef:Eigenlijk is het jammer dat er hier geen overtuigd christen op het forum zit. Ik heb eens een discussie kunnen volgen tussen een christen en een niet-christen over de evolutietheorie. Man man, je houdt het niet voor mogelijk met welke argumenten die allemaal komen aanzetten om maar aan te tonen dat hun fabeltje het echte scheppingsverhaal is. (moest er toch iemand zijn, sorry voor mijn denigrerende toon, maar ik denk er nu eenmaal zo over)

Tja, ondertussen is het standpunt van de kerk inzake het scheppingsverhaal ook al drastisch veranderd. Er is een tijd geweest dat ze alle wetenschappelijke theorie verwierpen. Ondertussen weten ze ook ginds wel beter. Het scheppingsverhaal is geen verhaal, maar een verzinsel. Je gaat geen geestelijke vinden die anders beweerd. Een nonkel van mij is missionaris in Congo. Ooit heb ik met hem daar eens gesprek over gehad voor een vak op school. Hij heeft toen ook duidelijk gesteld dat de bijbel geen enkele historische waarde heeft. Er zijn natuurlijk nog mensen (creationisten) die de bijbel ook als een historisch iets bezien, maar daar moet je geen rekening mee houden. Elk geloof heeft zo zijn fundamentalisten, mensen die blind zijn voor de waarheid.

Maar blijkbaar vinden sommige mensen wel antwoorden op hun levensvragen in hun geloof. Nu, ik dat is iets wat ik niet kan vatten maar bon, als het mensen gemoedsrust/voldoening kan schenken waarom niet eh. Ze doen er tenslotte niets verkeerds mee. Zolang ze dus geen toeren uithalen als bijvoorbeeld die moslim fundamentalisten.
_Makke_
Basisspeler
Basisspeler

Berichtdoor digifredje » ma 13 sep 2010, 07:01

_Makke_ schreef:

... Er zijn natuurlijk nog mensen (creationisten) die de bijbel ook als een historisch iets bezien, maar daar moet je geen rekening mee houden. Elk geloof heeft zo zijn fundamentalisten, mensen die blind zijn voor de waarheid....

Er zijn er meer dan je denkt, _makke.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
digifredje
International
International

Berichtdoor _Makke_ » ma 13 sep 2010, 09:03

digifredje schreef:Er zijn er meer dan je denkt, _makke.

Afbeelding

Nja, dat verbaasd me toch wel wat. Ik had niet gedacht dat er hier zoveel mensen waren die de evolutieleer als fake beschouwen. Ik had anders wel een hoger aantal verwacht in Amerika. :p

Achja, ze doen maar eh. Zolang ik er niet mee in discussie moet gaan doen ze maar raak. Want discussiëren met zo'n mensen moet volgens mij een hel zijn.
_Makke_
Basisspeler
Basisspeler

Berichtdoor smetje » di 14 sep 2010, 00:03

qwaxo schreef:Mijn vraag aan smetje uit het andere topic kan hier eigenlijk ook geplaatst worden: hoe staat de islam eigenlijk tegenover de evolutietheorie? Net als de meeste godsdiensten zullen die ook wel een eigen scheppingsverhaal hebben zerker? Indien ja, geloof je dat?

De islam gaat inderdaad ook uit van het scheppingsverhaal (dat grotendeels overeen komt met dat in de Bijbel) en wijst de evolutietheorie af. Er zijn heel wat islamitische geleerden/wetenschapppers die de evolutietheorie ook wetenschappelijk onderuit halen en hiervan bewijzen leveren. Persoonlijk weet ik er wel veel te weinig van om dat hier uit te leggen.

Ik weet dat er creationisten zijn die beweren dat de aarde nog maar 65000 jaar oud is ofzo en dat er nooit dinosaurussen hebben bestaan. Dat is niet het standpunt in de islam. Er wordt nergens gezegd hoe oud de aarde is, maar het ligt in de lijn van wat de wetenschap aantoont. Over dino's wordt er niet gesproken, aangezien de Koran maar vertelt vanaf de schepping van de mens. Maar ook hier wordt de wetenschap gevolgd dat er wel degelijk dinosaurussen bestaan hebben.

Aangezien ikzelf gelovig ben, geloof ik dus ook dat de mens geschapen is door God.
Afbeelding

Afbeelding
smetje
Wereld Topper
Wereld Topper

Berichtdoor grieksken » di 14 sep 2010, 00:06

raar dat ze zeggen dat dino's nooit bestaan hebben... Hoe verklaren ze die beenderen dan dat ze vinden? :)
grieksken
Europese Topper
Europese Topper

Berichtdoor elrio » di 14 sep 2010, 00:34

smetje schreef:Aangezien ikzelf gelovig ben, geloof ik dus ook dat de mens geschapen is door God.
Het een (in dit geval gelovig) kan toch lostaan van het andere?
elrio
Reservespeler
Reservespeler

Berichtdoor smetje » di 14 sep 2010, 00:50

elrio schreef:
smetje schreef:Aangezien ikzelf gelovig ben, geloof ik dus ook dat de mens geschapen is door God.
Het een (in dit geval gelovig) kan toch lostaan van het andere?

Misschien wel. Dat zou dus betekenen dat je gelooft dat God bestaat, maar niet dat hij de schepper is? Voor mij persoonlijk is het toch verbonden.
Afbeelding

Afbeelding
smetje
Wereld Topper
Wereld Topper

Berichtdoor digifredje » di 14 sep 2010, 07:13

smetje schreef:De islam gaat inderdaad ook uit van het scheppingsverhaal (dat grotendeels overeen komt met dat in de Bijbel) en wijst de evolutietheorie af. Er zijn heel wat islamitische geleerden/wetenschapppers die de evolutietheorie ook wetenschappelijk onderuit halen en hiervan bewijzen leveren. Persoonlijk weet ik er wel veel te weinig van om dat hier uit te leggen.

Voor mensen die geïnteresseerd zijn, ik heb hier enkele sessies van Kent Hovind. Hij legt het creationisme volledig uit, haalt de evolutietheorie onderuit en levert "bewijzen" voor het creationisme. Tenenkrommend voor de mensen met kennis over evolutie, heel erg overtuigend voor de anderen.
Ik moet jullie waarschuwen, die mens is een super spreker, zijn sessies zijn heel grappig en heel overtuigend. Het is in het Engels, maar heel eenvoudig Engels en door iedereen te volgen (hij past zich goed aan aan zijn publiek)

1. De leeftijd van de Aarde
https://video.google.com/videoplay?docid ... 4041028543

2. De Hof van Eden
https://video.google.com/videoplay?docid ... 3250547718

3. Dinosaurussen in de Bijbel
https://video.google.com/videoplay?docid ... 2174602206

4. Leugens in de Lesboeken
https://video.google.com/videoplay?docid ... 8382236434

5. De Gevaren van Evolutie
https://video.google.com/videoplay?docid ... 1128436328

6. De Hovind Theorie
https://video.google.com/videoplay?docid ... 3255531384

7a. Vragen en Antwoorden
https://video.google.com/videoplay?docid ... 6756871739

7b. Vragen en Antwoorden
https://video.google.com/videoplay?docid ... 9226807106

smetje schreef:Ik weet dat er creationisten zijn die beweren dat de aarde nog maar 65000 jaar oud is ofzo en dat er nooit dinosaurussen hebben bestaan. Dat is niet het standpunt in de islam. Er wordt nergens gezegd hoe oud de aarde is, maar het ligt in de lijn van wat de wetenschap aantoont. Over dino's wordt er niet gesproken, aangezien de Koran maar vertelt vanaf de schepping van de mens. Maar ook hier wordt de wetenschap gevolgd dat er wel degelijk dinosaurussen bestaan hebben.

Aangezien ikzelf gelovig ben, geloof ik dus ook dat de mens geschapen is door God.

Correctie, 6500 jaar oud. En als ik me niet vergis heb ik op TV een Imam ook horen beweren dat dat de leeftijd van de Aarde was. Langs de andere kant ken ik ook Moslims die geloven in evolutie.

smetje schreef:Misschien wel. Dat zou dus betekenen dat je gelooft dat God bestaat, maar niet dat hij de schepper is? Voor mij persoonlijk is het toch verbonden.

Evolutie zegt niets over het ontstaan van het leven. Je kan dus geloven dat God bestaat, het leven heeft geschapen en daarna de evolutie zijn werk liet doen. Op deze manier denk ik dat je God en evolutie kunt verzoenen.
Afbeelding
Afbeelding
digifredje
International
International

Berichtdoor _Makke_ » di 14 sep 2010, 09:21

digifredje schreef:Evolutie zegt niets over het ontstaan van het leven. Je kan dus geloven dat God bestaat, het leven heeft geschapen en daarna de evolutie zijn werk liet doen. Op deze manier denk ik dat je God en evolutie kunt verzoenen.

Inderdaad, daar vat je het eigenlijk perfect samen. Mijn nonkel wist me toen net hetzelfde te vertellen.

Ik heb ooit een lezing bijgewoond van Gerard Bodifée, een astrofysicus die zich in die materie verdiept. Hij is iemand die het geloof wil loskoppelen van het zoeken naar een schepper/beschermer. Hij ziet het geloof/de bijbel als een levensbeschouwing. Een soort handleiding dat mensen moraliteit moet bijbrengen, het egoïsme helpt te verdwijnen,... Was best wel een interessante lezing.
_Makke_
Basisspeler
Basisspeler

Volgende

Keer terug naar Even serieus