Home Gidsen Tactische Gidsen [FM10] Trainingsschema's ontwerpen voor FM 2010

Enkele begrippen

In deze gids ga ik regelmatig gebruik maken van enkele belangrijke begrippen. Ik som ze hier op, en verklaar ze ook meteen. Voor velen is dit een overbodig onderdeel daar ze het meeste wel gaan kennen, voor anderen kan het dan weer nuttig zijn alles nog is opgesomd te zien.

Attributen: balcontrole, techniek, .. alles dat je kan zien als je een spelersprofiel belijkt. Het zijn waardes die bepalen hoe goed een speler is in een bepaald aspect van voetbal.

CA: Current Ability bepaald de huidige vaardigheid van een speler. Het is een onzichtbaar nummer tussen 0-200 (Messie is 200, ikzelf 1) dat bepaald hoe hoog de attributen van een speler staan.

PA: Potential Ability is een nummer (zoals CA) tussen 0 en 200. het bepaald hoe goed een speler kan worden. Hoe hoger de PA, hoe hoger de CA in de toekomst kan worden.

TC: TrainingsCategorie. Elke traingscategorie werkt aan een bepaald onderdeel van de attributen van een speler. Je vindt ze terug bij het traininsschema van een speler. Sommige categoriën bevatten slechts enkele (2voor aanvallen bijvoorbeeld), andere bevatten meerdere (5 bij Spelhernemingen bijvoorbeeld) attributen. Deze attributen noem ik “gelinkte attributen” in deze gids.

Klikjes: de verschuiving van de “slider” bij het ontwerpen van trainingsschema's. Hoe verder naar rechts hoe intensiever. Elke keer je de slider een vakje naar rechts verplaatst, is dat een “klikje”.

Een speler doen groeien

Een speler groeit nauwelijks door training. voor velen een schok misschien, maar je kan je beste talent zijn hele leven een perfect trainingsschema voorschotelen, hij verbetert nauwelijks. Een speler moet, om te groeien, spelen. Wedstrijden, en vooral goede prestaties op een voldoende niveau, verbeteren een speler zijn CA. Als zijn CA, groeit zullen ook zijn attributen groeien, en hierbij spelen de trainingsschema's een grote rol.

Focus

Elke trainingscategorie heeft een aantal gelinkte attributen, daar zit echter een groot verschil op, waardoor niet elke training evenveel moet worden getraind om hetzelfde resultaat te halen. De tabel hieronder geeft weer oevel (trainbare) attributen elke categorie telt.

Strength/Duelkracht: 3
Aerobic/Conditie: 5
Goalkeeping (niet opgenomen)
Tactics/Tactiek: 5
Ball control/Balcontrole: 4
Defending/Verdedigen: 3
Attacking/Aanvallen: 2
Shooting/Afwerken: 3
Set Pieces/Standaardsituaties: 5

Willen we een speler een gebalanceerd schema voorschotelen is het bovenstaande (waarbij de nummers “klikjes” voorstellen) een goede zet: het zal de CA verdelen over elk van de verschillende attributen. Met het bovenstaande schema zal een speler dus blijven groeien op elk vlak.
Willen we een speler echter meer laten trainen op één of twee vlakken, kunnen we hier een focus aan geven. Het zou bijvoorbeeld kunnen gaan om een centrale verdediger, in dat geval willen we hem misschien meer trainen op Duelkracht, Tactiek en verdedigen. In dit geval willen we dat voor elke attribuut van Aanvallen, deze drie attributen verbeteren met 3 punten. Dan gaat het schema er zo uit zien:

Strength/Duelkracht: 9 (3*3)
Aerobic/Conditie: 5
Tactics/Tactiek: 15 (5*3)
Ball control/Balcontrole: 4
Defending/Verdedigen: 9 (3*3)
Attacking/Aanvallen: 2
Shooting/Afwerken: 3
Set Pieces/Standaardsituaties: 5

De factor waarmee we de basis vermenigvuldigen noemen we uiteindelijk focus, in dit geval is dat drie, maar het kan natuurlijk ook meer zijn.

Wie trainen op wat?

Dit is voornamelijk een individuele keuze, iedereen speelt met andere teams en verlang andere dingen van zijn spelers. Daardoor kan ik in deze gids weinig zeggen over de specifieke gevallen. Wat echter wel van belang is bij het ontwerpen van schema's is de vatbaarheid van spelers gericht op leeftijd. Hier zijn enkele handige richtlijnen, die van belang zijn:

Een jonge speler (-23) richt zich vooral op fysieke, gevolgd door technische eigenschappen.
Een meer ervaren speler (23-30?) richt zich vooral op technische en mentale aspecten van het spel.
Een ervaren rot (30+) zal stilaan beginnen verslechteren op zijn fysiek, maar haalt dat op door mentaal te verbeteren.

Zo kan je dus best bij jonge spelers meer focus geven aan de fysieke aspecten, bij een ervaren speler meer op het mentale en technische en bij een veteraan op het mentale. Hierdoor zorg je ervoor dat je spelers groeien in de eigenschappen waar ze vatbaar voor zijn.

TIP: Vergeet bij een veteraan niet ook meer focus te geven aan Duelkracht, anders heeft hij al snel geen uithoudingsvermogen meer. Een focus van 3 zou moeten volstaan.

Het ontwerpen van schema's

Hou bij het ontwerpen van je schema's rekening met de zaken die ik hierboven aanhaal, en je zal in staat zijn je speler tot het maximum te modelleren. Kijk naar leeftijd, attributen en positie en ontwerp voor iedereen een individueel schema. Dit kan even duren maar zelfs bij grote teams ben ik er in een half uurtje van af. Eens ik het gedaan heb,n merk i dat mijn spelers echt groeien zoals ik het wil. Ik hoef niemand te vertellen hoe goed dat is.

Laat je trainingsschema's een jaartje rijpen en bekijk dan waar je focus wil vermeerderen en waar je deze wil veminderen.

Share/Save/Bookmark
 

Reacties 

 
#1 bjorn 2011-04-22 11:49
hoe bereken je eigenlijk de CA en de PA?
 
SEP
19

19/09/2011 - 24/09/2011
Nominaties Literatuurprijs FM2011

SEP
25

25/09/2011 20:00 - 21:00
Bekendmaking Winnaar Literatuurprijs FM2011

SEP
26

26/09/2011 - 01/10/2011
Stemming Literatuurprijs FM2011 Periode Winter

OKT
1

01/10/2011
Aankondiging nieuw Erelid

OKT
2

02/10/2011 20:00 - 21:00
Literatuurprijs FM2011 Periode Winter

Wedden
Bwin
Doe mee!
FMBel Chat

FMBel Chat
Channel: #fmbel

FMBel Shop
Gold Affiliate
Steun FMBel
FMBel op Facebook
FMBel op Twitter
Partners

Managers United

Wist je dat?

Je zelf ook gidsen kan toevoegen en je daarvoor beschikt over dezelfde tools als de hoofdredacteurs? Je hoeft gewoon in te loggen en dan in het menu kiezen voor "Gebruiker->Content Toevoegen"